DE PATIËNT AAN HET WOORD: Samenwerking tussen zorgvrager en zorgverlener
Deze blog gaat over het belang van een gelijkwaardige relatie tussen zorgvrager en zorgverlener, waarbij de patiënt centraal staat. In een goede zorgrelatie wil de patiënt controle hebben over zijn mondgezondheid en serieus genomen worden. Dit bereik je niet alleen door informatie te krijgen, maar ook door echt naar elkaar te luisteren en samen beslissingen te nemen. Hierdoor voelt een bezoek aan de tandarts niet als iets wat je ondergaat, maar als iets waar je actief aan deelneemt.
Als patiënt mag je alles vragen wat je wilt weten en is het belangrijk dat je begrijpelijke uitleg krijgt. Samen met je zorgverlener kun je beslissen over de behandeling die het beste bij jou past. Ook is het oké om aan te geven als je gespannen of twijfelachtig bent. Beelden kunnen helpen om de situatie duidelijker te maken.
Patiënt empowerment zit vaak in kleine gebaren en begripvolle communicatie. Door open te praten en samen keuzes te maken, voel je je meer betrokken en weet je wat je kunt verwachten. Dit leidt tot een prettiger en duidelijker behandelproces. Een voorbeeld hiervan is wanneer een patiënt met tandvleesontsteking een behandeladvies krijgt en samen met de mondhygiënist de behandeling in stappen besluit aan te pakken, wat resulteert in minder stress en een beter herstel.
Goede zorg ontstaat door samenwerking en open communicatie tussen zorgvrager en zorgverlener. Door samen te beslissen en naar elkaar te luisteren, krijg je zorg die echt op jou is afgestemd. Dit is voordelig voor iedereen in het behandelproces.